Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Filozofia fenomenu – Buxtehude, Bach, Gembalski - NOSPR

Filozofia fenomenu – Buxtehude, Bach, Gembalski

Plan sali
Ceny biletów: 25-60 zł
Grzesiek Mart
Wykonawcy
Agnieszka Nowok-Zych – prowadzenie
Program
Johan Adam Reinken
Toccata in G
Johann Sebastian Bach
Fantazja i fuga (niedokończona) c-moll, BWV 562
Dietrich Buxtehude
Passacaglia d-moll
Johann Sebastian Bach
Preludium i fuga e-moll BWV 548
Carl Philipp Emanuel Bach
VI Sonata a-moll (Allegro assai – Adagio – Allegro)
Johann Sebastian Bach
Passacaglia c-moll BWV 582
Julian Gembalski
B – A - C - H (improwizacja)

Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach

Recital profesora Juliana Gembalskiego jest próbą filozoficznego ujęcia fenomenu twórczości największego kompozytora w dziejach kultury Zachodu. Najbardziej rozpoznawalny obecnie autor utworów organowych epoki baroku, nie był przecież jedynym kompozytorem tworzącym na ten instrument. Lipski kantor z podziwem i szacunkiem odnosił się zwłaszcza do sztuki wykonawczej i twórczości starszego kolegi po fachu, Dietricha Buxtehudego. Przebył nawet ponad 450 kilometrów (pieszo!) z Arnstadt do Lubeki, aby poznać go osobiście i wysłuchać jego gry. Trzykrotnie odwiedzał też Hamburg, żeby posłuchać czterdzieści lat starszego – Johana Adama Reinkena. Koncerty organowe tych kompozytorów-organistów musiały wywrzeć silny wpływ na preludia, toccaty i fugi, które Bach komponował później.

Układając program na piątkowy wieczór profesor Gembalski kierował się chęcią przybliżenia kunsztownej spuścizny mistrza polifonii, właśnie w szerokim kontekście kompozytorów, którzy tworzyli przed nim samym (Johan Adama Reinken, Dietrich Buxtehude) ale także, tych, którzy tworzyli po nim (syn Carl Philipp Emanuel Bach). Zawarł także kompozycje Bacha, pełne ukrytej symboliki, a przy tym niezwykle wirtuozowskie. Monumentalna Passacaglia i fuga c-moll BWV 582, to wczesna kompozycja Bacha, będąca imponującym świadectwem kunsztu i inwencji młodego artysty. W Preludium i fudze e–moll BWV 548, usłyszymy silnie schromatyzowany temat (a zastosowanie chromatyzacji, prawie zawsze oznacza, że kompozytor chce nam coś ważnego powiedzieć). Utwór ten, ze względu na ogromne rozmiary, nazwany jest niekiedy „symfonią dwuczęściową”. Natomiast Fantazja i fuga c-moll to mroczna i surowa kompozycja. Historia jej powstania jest dość zaskakująca. Pierwsze ogniwo, fantazja, zostało napisane przez kompozytora podczas pobytu w Weimarze w latach 1708–1717. Niedokończoną fugę dodano natomiast dużo później – w 1745 roku. Badacze nie są zgodni co do tego, czy rzeczywiście jest dziełem Bacha. Niektórzy stawiają hipotezy, że napisał ją jeden z jego uczniów bądź synów. Prawdopodobnie nigdy nie dowiemy się jak było naprawdę i dlaczego kompozycja ta nie została dokończona. Jednak tę właśnie część utworu, której kompozytor (bądź jego uczeń czy syn) nie dokończył, posłuchamy w improwizacjach profesora Gembalskiego. Tematem jego improwizacji będzie także słynne muzyczne motto zamknięte w dźwiękach „B-A-C-H”.

Ten koncert może być częścią „Mojego karnetu”. Sprawdź szczegóły i skomponuj „Mój karnet organowy” lub dowolny, wybierając spośród koncertów różnych serii w sali kameralnej i koncertowej – więcej informacji.

Sprawdź najbliższe koncerty w tym cyklu

Czas trwania koncertu: ok. 60 minut

Najbliższe koncerty

Blask blachy: od Elgara do Piazzolli
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202419:30

Blask blachy: od Elgara do Piazzolli

Sala koncertowa

Kup bilet
Co nucił Wiedeń, czym fascynował się Paryż?
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202419:30

Co nucił Wiedeń, czym fascynował się Paryż?

Sala kameralna

Kup bilet
Bruno de Sá / Yuriy Mynenko / {oh!} Orkiestra / Martyna Pastuszka / Antoniusz i Kleopatra
Muzyka dawna / Mój Karnet
202419:30

Bruno de Sá / Yuriy Mynenko / {oh!} Orkiestra / Martyna Pastuszka / Antoniusz i Kleopatra

Sala koncertowa

Kup bilet
„Espressivo" / Familijny koncert przyjazny sensorycznie / „Herbatka u Królowej"
Espressivo – cykl familijnych koncertów przyjaznych sensorycznie
202412:00

„Espressivo" / Familijny koncert przyjazny sensorycznie / „Herbatka u Królowej" / Interaktywna muzyczna baśń edukacyjna

Sala kameralna

orgaNOWA symfonia kina. „Zaginiony świat”
Koncerty organowe / Mój Karnet
202420:30

orgaNOWA symfonia kina. „Zaginiony świat”

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
NOSPR / Ravel / Mozart / Uczeń Czarnoksiężnika
S3Abonament
202412:00

NOSPR / Ravel / Mozart / Uczeń Czarnoksiężnika

Sala koncertowa

Brak biletów
JazzKLUB / Pimpono 2+4 czyli sekstet z awangardowymi mutacjami afrobeatu i mazura / Better Live Tour
JazzKLUB / Mój Karnet
202419:30

JazzKLUB / Pimpono 2+4 czyli sekstet z awangardowymi mutacjami afrobeatu i mazura / Better Live Tour

Sala kameralna

Kup bilet
„Pianissimo" / koncert sensoryczny / „Przyczajony tygrys, ukryty smok"
Pianissimo. Koncerty sensoryczne
202419:30

„Pianissimo" / koncert sensoryczny / „Przyczajony tygrys, ukryty smok"

Sala kameralna

BRODKA O.SADZA
Koncerty zewnętrzne
202420:30

BRODKA O.SADZA

Sala koncertowa

Camerata Silesia / (Wcale nie taka) Mała Msza Uroczysta
Muzyka chóralna / Mój Karnet
202418:00

Camerata Silesia / (Wcale nie taka) Mała Msza Uroczysta

Sala kameralna

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading