Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Okka von der Damerau - NOSPR

Okka von der Damerau Mezzosopran

fot. Simon Pauly

Okka von der Damerau cieszy się sławą jednej z najwybitniejszych mezzosopranistek swojego pokolenia. Tak w operach Richarda Wagnera czy Giuseppe Verdiego, jak i w pieśniach Gustava Mahlera czy Arnolda Schönberga: mocnym, a zarazem zniuansowanym mezzosopranem i jasną, naturalną dykcją, pochodząca z Hamburga śpiewaczka wyczuwa autentyczny ton każdej z kreowanych postaci, co pozwala jej zbudować więź z słuchaczami.

Oprócz licznych angaży operowych, takich jak Ulryka (Bal maskowy) w barcelońskim Liceu, Ježibaba (Rusałka) w Operze Wiedeńskiej, czy Wenus w Tannhäuserze w Bawarskiej Operze Państwowej, w sezonie 2023/ 24 występuje również w różnorodnych koncertach orkiestrowych. Są to m.in. projekty koncertowe Filharmonii Monachijskiej realizowane tak w Niemczech, jak i za granicą, czy VIII Symfonia Mahlera z Bawarską Orkiestrą Państwową pod kierownictwem muzycznym Kiriłła Pietrienki.

Przez wiele lat, Okka von der Damerau była członkinią zespołu Bawarskiej Opery Państwowej, gdzie święciła triumfy jako Waltraute (Zmierzch bogów), Erda (Złoto Renu, Zygfryd), czy Charlotte (Żołnierze / Alois Zimmermann) pod dyrekcją Kiriłła Pietrienki, a także jako Azucena (Trubadur).

Z Monachium wyruszyła na podbój scen zagranicznych. Od czasu debiutu w 2015 r., jej najnowszy występ na scenie La Scala w Mediolanie to nowa produkcja Rusałki w reżyserii Emmy Dante, latem 2023 r. Ponadto, można ją regularnie zobaczyć  na najważniejszych scenach operowych całej Europy, takich jak Opéra national de Paris, Opera Wiedeńska, neapolitański Teatro di San Carlo, Teatro Real w Madrycie, Semperoper w Dreźnie i na Festiwalu w Bayreuth.

W sezonie 2022/ 23, Okka von der Damerau przedstawiła dwa doskonale przyjęte debiuty. Jej repertuar stał się jeszcze ciekawszy dzięki poszerzeniu role Brünnhilde (Walkiria), którą to partię wykonała po raz pierwszy w Operze Państwowej w Stuttgarcie pod kierownictwem muzycznym Corneliusa Meistera, oraz Ariadny (rola tytułowa), który to debiut w Bawarskiej Operze Państwowej był spektakularnym sukcesem.

Kolejna ważna rola w jej niebywale szerokim repertuarze to Brangien (Tristan i Izolda), którą po raz pierwszy wykonała w 2017 r. – zdobywając entuzjazm tak publiczności, jak i krytyki – pod batutą Simone Young w Bawarskiej Operze Państwowej. Ponownie pojawiła się w niej na monachijskiej scenie w 2021 r., tym razem pod dyrekcją muzyczną Kiryłła Pietrienki. Z dyrygentem Gustavo Dudamelem śpiewała jako Brangien w Operze Paryskiej i podczas półkoncertowych występów z Los Angeles Philharmonic Orchestra.

Oprócz licznych angaży operowych, istotną część jej pracy artystycznej stanowi również działalność koncertowa. Okka von der Damerau występuje z Chicago Symphony Orchestra, orkiestrami Filharmonii Wiedeńskiej i Berlińskiej, Bawarską Radiową Orkiestrą Symfoniczną, Berlin Staatskapelle oraz Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia. W 2018 r. miał miejsce debiut mezzosopranistki z Cleveland Orchestra w roli Brangien, pod batutą Franza Welser-Mösta.

Pośród innych jej istotnych wykonań koncertowych znajdziemy Psalm CXXX Lili Boulanger w Concertgebouw Amsterdam pod batutą Edwarda Gardnera oraz Kindertotenlieder Mahlera na Festiwalu w Salzburgu pod batutą Daniela Barenboima.

Okka von der Damerau z wielką pasją oddaje się wykonywaniu pieśni. Z bardzo dobrym przyjęciem spotkało się jej nagranie cyklu Pieśń o miłości i śmierci korneta Krzysztofa Rilke Franka Martina z Philharmonia Zürich pod batutą Fabio Luisiego, opublikowane w 2017 r.

W 2006 r. Okka von Damerau zdobyła Nagrodę Specjalną Jury na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym dla Głosów Wagnerowskich w Wenecji, a w roku 2013 otrzymała Nagrodę Monachijskiego Festiwalu Operowego.

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading