Seria koncertów Orkiestra Muzyki Nowej

Orkiestra Muzyki Nowej

Czym jest muzyka nowa? Przeciwieństwem muzyki „starej” lub „dawnej”, jej kontynuacją i przedłużeniem tradycji czy raczej definitywnym buntem i zerwaniem wszelkich związków? Dlaczego w ogóle jest „nowa” muzyka? Czy w czasach Bacha i Mozarta nie grano tylko tego, co nowe? Co się zatem zmieniło, że chętnie sięgamy ku „muzealiom”?

Zmienił się cały otaczający nas świat. Rozwój nauki, postęp techniczny, rozwój komunikacji doprowadziły do tego, że więcej dzieje się na świecie w ciągu 10 lat niż w średniowieczu przez 500 lat. W dzisiejszych czasach specjalizacja jest tak bardzo rozwinięta, że zrozumienie przez zwykłego śmiertelnika kwarków i grawitonów z dziedziny fizyki czy skomplikowanych układów scalonych wykorzystywanych w urządzeniach nas otaczających (np. w telefonach komórkowych, komputerach) jest bardzo trudne, a nawet czasami niemożliwe. Jednak wszyscy korzystamy ze zdobyczy pionierów i wynalazców.

Kompozytor to typ badacza i samotnego wędrowca. Często zachodzi tam, gdzie nikogo przed nim nie było – takie jego zadanie, a powstała muzyka jest wynikiem wrażliwego spojrzenia na otaczający świat i swoje psychiczne (duchowe?) wnętrze. Obecne czasy są niezmiernie ciekawe, ale pełne napięć, dylematów, poszukiwań, a tworzenie sztuki jest często próbą dotarcia do samego sedna rzeczywistości – jakakolwiek by się nie okazała.

W trzecim już cyklu koncertowym Orkiestry Muzyki Nowej w NOSPR chcielibyśmy pokazać „muzykę ciszy”. Wśród utworów, które dotychczas prezentowaliśmy, wiele było niezwykle ekspresyjnych. Często operowały one maksymalnym kontrastem dynamicznym, nierzadko były bardzo skomplikowane fakturalnie, z wieloma planami melodycznymi, harmonicznymi i rytmicznymi, niezwykle trudne dla słuchacza przy pierwszym kontakcie. Ale nie tylko tak skomplikowane kompozycje powstają w naszych czasach. Rothko Chapel Mortona Feldmana czy Midday Prayers Giji Kanczelego należące do cyklu Life without Christmas, które w tym sezonie zabrzmią podczas naszych koncertów, to przykłady muzyki zadumy, medytacji, gdzie oszczędność środków sprzyja skupieniu, kontemplacji.

Jednocześnie nadal będziemy eksplorować „muzyczne tereny przygraniczne”. Znany jazzowy skrzypek-improwizator Adam Bałdych specjalnie dla nas pisze Psalmy syryjskie, które z towarzyszeniem improwizującego zespołu jazzowego i OMN wykona on sam i znakomita syryjska śpiewaczka Dima Orsho. Soliści tworzący zespół Kwadrofonik rozpoczną muzyczną podróż w stronę jazzu i improwizacji od Sonaty na 2 fortepiany i perkusję Béli Bartóka w wersji na orkiestrę. Dalej – poprzez znakomitą kompozycję M is for Man, Music, Mozart Louisa Andriessena, napisaną do filmu Petera Greenawaya – podążać będziemy do wspólnej, finałowej improwizacji w wykonaniu zaproszonych artystów i OMN.

Po raz pierwszy, dzięki przyznanym przez MKiDN dotacjom, będziemy gościć w tym sezonie dwóch rezydentów – kompozytora Pawła Hendricha, z którym współpracujemy już od 10 lat i wrocławskiego akordeonistę Rafała Łuca.

Sezon 2016/2017 jest dla OMN sezonem jubileuszowym. Świętować będziemy 20. urodziny. Nie zapomnimy też o innej ważnej rocznicy – 65. urodziny obchodziłby w tym roku zmarły tragicznie Andrzej Krzanowski. Jemu poświęcimy koncert inaugurujący nasz cykl w NOSPR. Nie zabraknie też znakomitych solistów polskich i zagranicznych. Wystąpią z nami m.in. Julia Samojło, Agata Zubel, Jakob Kullberg, Michele Marelli. Mamy nadzieję, że zaproponowany przez nas program przykuje Państwa uwagę – podobnie jak miało to miejsce w poprzednich sezonach naszej działalności koncertowej w sali kameralnej NOSPR. Liczymy na Państwa obecność, odkrywanie i przecieranie nowych szlaków artystycznych, a także na chwile kontemplacji i zadumy, ale przede wszystkim – na wspólne przeżywanie intrygującej, pięknej muzyki.

Serdecznie zapraszamy!

 

Szymon Bywalec

data informacje abonament