Recitale mistrzowskie / Marcin Świątkiewicz

Sala kameralna
niedziela
22 stycznia 2017 | godz. 18:00
Recitale mistrzowskie / Marcin Świątkiewicz

Program

Élisabeth Jacquet de La Guerre – Suita g-moll: Prelude

Antoine Forqueray – Suita g-moll: La Marella

Johann Jacob Froberger – Suita g-moll: Lamentation sur ce que j’ay esté volé

Henry Purcell – Suita g-moll: Almand

Johann Jacob Froberger – Suita g-moll: Courante

Henry Purcell – Suita g-moll: Corant

Johann Jacob Froberger – Suita g-moll: Sarabande

Henry Purcell – Suita g-moll: Saraband

Johann Jacob Froberger – Suita g-moll: Gigue

***

Johann Sebastian BachWariacje Goldbergowskie BWV 988

Wedle tradycji zanotowanej przez pierwszego biografa Jana Sebastiana Bacha (1685-1750), Johannesa Nikolausa Forkla (wydał tę książkę w roku 1802), powstanie Wariacji Goldbergowskich zawdzięczamy bezsenności hrabiego Hermanna Carla von Keyserlinga. Ulgę przynosiły mu kompozycje nadwornego klawesynisty, Johanna Theophilusa Goldberga, który terminował u Bacha. Tą drogą von Keyserling zamówił wariacje, które dziś wymieniamy wśród ośmiotysięczników historii muzyki. Otwiera je i zamyka aria, zaczerpnięta z Notatnika muzycznego Anny Magdaleny, dedykowanego drugiej żonie Jana Sebastiana. Między tymi „okładkami” znajduje się 30 wariacji (przez Bacha nazwanych Veränderungen, czyli „odmianami”). Co trzecia z nich jest kanonem. Dziewięć kanonów układa się gradacyjnie pod względem interwału imitacji – od prymy do nony. Zamiast spodziewanego kanonu dziesiątego (w wariacji 30) zabrzmi quodlibet (łac. „co tylko chcesz”): muzyczny żart, związany z towarzyską zabawą, polegającą na śpiewaniu jednocześnie dwóch melodii w charakterze różnych, ale harmonicznie dopasowanych. Całość jest cudem porządku i harmonii. 
[Marcin Trzęsiok]     

Wykonawcy

Ceny biletów

20 zł

Seria

Seria koncertów Recitale Mistrzowskie