NOSPR

Sala koncertowa
niedziela
16 listopada 2014 | godz. 12:00
NOSPR

Program

Piotr Czajkowski – Uwertura-fantazja Romeo i Julia

Tadeusz BairdCztery sonety miłosne

Gustav Mahler Adagietto z V Symfonii

 

 

Przed koncertem Towarzystwo Miłośników Lwowa i Kresów Południowo-Wschodnich Oddział Katowice przeprowadzi zbiórkę pienieżną na pomoc świąteczną dla rodaków we Lwowie i na dawnych Kresach Wschodnich. Dziękujemy!

Czajkowski, jak wielu muzyków XIX wieku, odnalazł w Szekspirze ton romantyczny – wielkiej pasji i wielkiej tragedii. Uwertura-fantazja Romeo i Julia rodziła się w bólach. Wersję pierwotną (1869), dzieło kompozytora niespełna trzydziestoletniego, przyjęto dość chłodno. Dopiero w kolejnych rewizjach (1870, 1880), sugerowanych zwłaszcza przez Mili Bałakiriewa, wykuła się ta postać, jaką znamy dziś – zachwycająca wyrazistością tematów i siłą narracji. Słyszymy jak dzieje zwaśnionych rodów stopniowo ogarniają i niszczą temat miłości, początkowo niezmącony nawet cieniem tragizmu.

Cztery sonety miłosne (1956) Tadeusza Bairda to wyimki z muzyki dla teatru (do inscenizacji Romea i Julii). Baird – człowiek o charakterze niezwykle dyskretnym a zarazem kompozytor, który potrafił w wielkich formach osiągnąć najwyższe rejestry ekspresji – zapisał się w historii muzyki polskiej także znakomitymi stylizacjami. Do tego kręgu należą szekspirowskie Sonety (w tłumaczeniu Macieja Słomczyńskiego), układające się w cykl zamknięty i przejmujący. W roku 1969 – nieco zaskoczony, że takie drobiazgi wiodą intensywny żywot koncertowy – sporządził Baird wersję z klawesynem.

V Symfonia (1901-1902) Gustava Mahlera powstała w okresie poznania Almy Schindler i małżeństwa kompozytora. Sercem utworu (w pierwszych częściach pełnego tragizmu) jest część przedostatnia – Adagietto (na smyczki i harfę). To wyznanie miłości, jedno z najpiękniejszych w historii muzyki. [Marcin Trzęsiok]

Dyrygent

Wykonawcy

NOSPR
Marcin Majchrowski komentator

Ceny biletów

15 zł 20 zł 25 zł 35 zł

Abonament