Kwartet Śląski / Wajnberg w Polsce

Sala kameralna
sobota
22 czerwca 2019 | godz. 18:00
Kwartet Śląski / Wajnberg w Polsce

Program

Mieczysław WajnbergXVII Kwartet smyczkowy

Józef Krogulski Oktet fortepianowy d-moll

Ostatni w katalogu Mieczysława Wajnberga (1919-1996), XVII Kwartet op. 146 (1986), liczy cztery ogniwa następujące po sobie bez przerwy. Mimo rozsianych tu i ówdzie fragmentów melancholijnych, posiada jasny koloryt, z refleksyjnymi odniesieniami do dzieł wcześniejszych. Humor przejawia się też w tym, że część ostatnia nawiązuje do pierwszej, ale nie w charakterze syntetycznego finału. Powód jest inny: Wajnberg musi „nadrobić” zadanie dopisania tzw. repryzy, o której wcześnie „zapomniał”… Pożegnanie z kwartetem: lekkie, jakby mimochodem poczynione.

Józef Krogulski (1815-1842) – pianista, kompozytor, dyrygent, pedagog (i kolega Chopina z klasy kompozycji Józefa Elsnera w warszawskiej Szkole Głównej Muzyki) – w wieku lat 10 zasłynął jako cudowne dziecko (miał przydomek: „polski Mozart”), dając szereg koncertów na ziemiach polskich i niemieckich. Jego dojrzała twórczość obejmuje przede wszystkim gatunki wokalne muzyki religijnej, utrzymane w konserwatywnym stylu. Nie one jednak przykuwają dziś uwagę. Oktet d-moll op. 6 (1834) na fortepian, dwoje skrzypiec, flet, klarnet, wiolonczelę i kontrabas odznacza się, wbrew poważnemu charakterowi swej tonacji, pastelową kolorystyką i lekkim nastrojem stylu brillant, w czym przejawia się wpływ muzyki modnego wówczas Johanna Nepomuka Hummla.

Marcin Trzęsiok

 

 

Maria Grochowska

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie fletu Mariana Katarzyńskiego i w klasie kameralistyki Andrzeja Janickiego. Od 1979 r. jest flecistką-solistką Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, z którą koncertowała w Polsce i za granicą, brała udział w prestiżowych festiwalach oraz dokonała licznych nagrań płytowych i radiowych.

W latach 1985–1987 była pierwszą flecistką Polskiej Orkiestry Kameralnej Sinfonia Varsovia. Współpracowała również z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie i Orkiestrą Filharmonii Śląskiej w Katowicach, z którymi odbyła szereg tournées, koncertując z wieloma wybitnymi artystami.

Wraz z innymi muzykami Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia współtworzy różne formacje kameralne, prezentując rozległy repertuar podczas koncertów w ramach cyklu NOSPR kameralnie. Wielokrotnie występowała i dokonywała nagrań płytowych z Kwartetem Śląskim i zespołem Camerata Vistula.

W latach 1999–2018 była pracownikiem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Wielokrotnie zasiadała w jury ogólnopolskich konkursów muzycznych oraz przesłuchań uczniów i studentów klas instrumentów dętych drewnianych, a także prowadziła liczne konsultacje i warsztaty metodyczne.

 

 

Agata Piątek

Studentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie klarnetu Arkadiusza Adamskiego; laureatka ok. 30 konkursów o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej.

Do jej najważniejszych osiągnięć można zaliczyć m.in.: I miejsce w VII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Sztokholmie, I lokatę w XVII Akademickim Konkursie Klarnetowym we Włoszakowicach, I miejsce i nagrodę specjalną za wyróżniającą się osobowość artystyczną na VIII Zachodniopomorskim Festiwalu Klarnetowym w Szczecinie, I lokatę w X Międzynarodowym Konkursie i Festiwalu Muzycznym Svirel w Słowenii, I miejsce i nagrodę Judges’ Distinction Award w konkursie American Protégé International Music Talent Competition w Nowym Jorku, I lokatę w X Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych w Jastrzębiu-Zdroju, II miejsce w III Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych w Warszawie, II nagrodę na IV Europejskim Kongresie Klarnetowym w Katowicach, Grand Prix w II Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Dętych w Sosnowcu, II lokatę na XII Festiwalu Klarnetowym oraz I miejsce i Grand Prix na X Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim, I nagrodę w Ogólnopolskich Przesłuchaniach CEA Uczniów Klas Instrumentów Dętych Drewnianych Szkół Muzycznych II stopnia w Bydgoszczy.

Agata Piątek koncertowała w Polsce i za granicą, m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku czy Konserthus w Sztokholmie. Jako solistka występowała z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej. Brała udział w takich festiwalach, jak Morningside Music Bridge w Calgary i Aurora Music Festival w Sztokholmie. W 2017 r. znalazła się w gronie półfinalistów IV Międzynarodowego Konkursu Klarnetowego w Gandawie. W grudniu 2018 r., w charakterze solistki, wzięła udział w nagraniu płyty z utworem Concerto grosso nr 2 na 5 klarnetów i orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego (DUX).

Swoje umiejętności doskonaliła pod kierunkiem takich pedagogów, jak m.in.: Alessandro Carbonare, Franklin Cohen, Yehuda Gilad, Romain Guyot, Hermann Stefánsson, Andreas Sundén, Florent Héau, Karel Dohnal, Gábor Varga czy Igor Františák. Była siedmiokrotną stypendystką Prezydenta Miasta Częstochowy, stypendystką Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i laureatką XII edycji programu stypendialnego Młoda Polska.

 

 

Jan Kotula

Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie kontrabasu Waldemara Tamowskiego (dyplom z wyróżnieniem). Laureat II nagrody w 6. Ogólnopolskim Konkursie Kontrabasowym im. Adama Bronisława Ciechańskiego w Poznaniu (1997) i III nagrody w Międzynarodowym Konkursie Instrumentalnym w Markneukirchen w kategorii kontrabas (1999). Pierwszy kontrabasista i solista Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.

Jako kameralista, solista i członek orkiestry występuje w kraju i za granicą. W charakterze solisty koncertował z AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy, Akademicką Orkiestrą Symfoniczną, NOSPR i Orkiestrą Kameralną Capella Bydgostiensis. Współpracował z takimi dyrygentami i zespołami, jak Jan Wincenty Hawel, Zdzisław Szostak, José Maria Florêncio, Marek Moś czy Kwartet Śląski. W swoim dorobku ma także kilka nagrań płytowych i radiowych.

W 2012 r., w ramach Międzynarodowego Festiwalu Śląska Jesień Gitarowa, wraz ze światowej sławy gitarzystą – Kazuhito Yamashitą – wziął udział w europejskim prawykonaniu Koncertu na kontrabas, gitarę i orkiestrę Keiko Fujiie. W 2015 r., podczas Zaduszek Jazzowych w NOSPR, wystąpił jako solista u boku wybitnego amerykańskiego saksofonisty Branforda Marsalisa, z towarzyszeniem NOSPR pod batutą Alexandra Humali.

W 2013 r. pracował nad stworzeniem nowej podstawy programowej dla szkół muzycznych I i II stopnia w zespole eksperckim Departamentu Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej MKiDN. Otrzymał liczne nagrody za działalność pedagogiczną, m.in. Nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej i dwukrotnie Nagrodę Rektora macierzystej uczelni.

Jako wykładowca jest zapraszany do udziału w Międzynarodowych Kursach Muzycznych im. Zenona Brzewskiego w Łańcucie i Zimowej Akademii Muzyki w Lusławicach. Zasiada w jury ogólnopolskich konkursów kontrabasowych. Regularnie prowadzi też seminaria metodyczne podczas Polskich Spotkań Kontrabasowych w Mielcu. Pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach; jego studenci odnoszą liczne sukcesy w międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach kontrabasowych.


 

Katarzyna Drogosz

Pianistka specjalizująca się w grze na instrumentach historycznych. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w Warszawie, Conservatorium van Amsterdam i Hochschule für Musik Freiburg.

Studiowała na kierunku dyplomacja kulturalna w Collegium Civitas w Warszawie. Interesuje się zagadnieniami dotyczącymi budowy i historii fortepianu. Tematykę tę od wielu lat upowszechnia w ramach licznych wykładów i prezentacji w szkołach muzycznych, akademiach i instytucjach kultury.

Jako solistka i kameralistka występuje w kraju i za granicą, współpracując z wybitnymi instrumentalistami, wokalistami, zespołami muzyki dawnej. Koncertowała m.in. podczas Festiwalu Kręgi Sztuki w Cieszynie, Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy czy Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie. Wraz z flecistką Annie Laflamme i wiolonczelistką Dorotheą Schönwiese współtworzy Trio Laflamme, z którym występowała m.in. w ramach Mozartfest Würzburg, Forum Alte Musik Köln i Tage Alter Musik in Herne.

Od 2010 r. wykłada w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie w 2017 r. uzyskała stopień doktora. Od 2013 r. prowadzi również wykłady w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Liczne koncerty z udziałem artystki były transmitowane przez polskie i zagraniczne stacje radiowe, a dokonane przez nią nagrania muzyki kameralnej na instrumentach historycznych ukazały się nakładem wytwórni Querstand, NIFC, CD Accord i Coviello Classics.

Wykonawcy

Maria Grochowska flet
Jan Kotula kontrabas
Katarzyna Drogosz fortepian historyczny

Ceny biletów

15 zł