Orkiestra Muzyki Nowej

Sala kameralna
niedziela
17 lutego 2019 | godz. 18:00
Orkiestra Muzyki Nowej

Program

Seonjin YunRituale II (utwór nagrodzony na konkursie kompozytorskim Patri Patriae)

Marcel Chyrzyński "War Game" koncert na saksofon altowy i duży zespół kameralny

Piotr Warzecha Momenty III 

Toshio HosokawaVoyage IV ‘Extasis’

 

Czas trwania koncertu ok. 70 min

Niemal we wszystkich utworach Toshio Hosokawy solista reprezentuje człowieka, a orkiestra naturę i wszechświat – ten zewnętrzny i wewnętrzny. Człowiek śpiewając próbuje komunikować się ze światem, a świat na ten śpiew odpowiada. Proces ten kompozytor próbuje przedstawić poprzez dźwięk. To jednocześnie proces wzrastania i dojrzewania człowieka. Kompozycja Voyage IV Extasis przeznaczone jest na akordeon solo i zespół kameralny. Hosokawa wierzy, że początkiem akordeonu był japoński instrument tradycyjny shô, rodzaj harmonijki ustnej, w której dźwięk jest wytwarzany przez wdychanie i wydychanie powietrza. Gdy jest wydychane – myślimy o dźwięku opuszczającym człowieka, gdy wdychane – to tak jakby dźwięk powracał do człowieka z oddali. Wg filozofii zen wydech może symbolizować śmierć, a wdech – powrót człowieka.

Koncert na saksofon i sinfoniettę ‘War Game’ Marcela Chyrzyńskiego swoje prawykonanie miał podczas Festiwalu Kompozytorów Krakowskich w 2015. Trwająca niemal 20 minut kompozycja to muzyka niezwykle energetyczna, momentami dramatyczna. Materiał dźwiękowy saksofonu i orkiestry niesie ten sam typ ekspresji, w kolejnych odcinkach formy wzajemnie się wzmacniając i uzupełniając.

Najstarszy w tym gronie, nieżyjący już Piotr Warzecha, okres swojej największej aktywności twórczej miał w latach 70. Choć kompozytor ten świetnie przyswoił sobie środki i techniki awangardowe, to bliższa mu była postawa tradycyjna, ujawniająca się w podejściu do formy i narracji. W utworze Momenty III paleta barw akordeonu znalazła swoje szerokie użycie, podkreślając niuanse kolejnych segmentów i różnice dynamiczne między nimi.

Podczas wieczoru zostanie wykonana również kompozycja Seonjin Yun – laureata III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Patri Patriae, na utwór poświęcony pamięci Ojca Świętego Jana Pawła II.

Utwór Rituale II,  został uhonorowany III nagrodą oraz dodatkowo nagrodą pozaregulaminą, przyznaną przez Dyrektora Artystycznego Orkiestry Muzyki Nowej, w postaci wykonania kompozycji w ramach cyklu koncertów Orkiestry Muzyki Nowej w NOSPR w sezonie 2018/2019. (Link do informacji o konkursie Patri Patriae: http://2st.zpsm.edu.pl/images/pdf/219patri.pdf

Magdalena Stochniol

 

Seonjin Yun - południowokoreański kompozytor, urodził się w 1995 r. w Incheon. Od 4. roku życia uczył się gry na skrzypcach, a jego talent i entuzjazm dla piękna muzyki z wiekiem rozkwitały. Już jako uczeń szkoły średniej, znany z rozległej wiedzy muzycznej i znakomitego rozumienia muzyki, poza nauką udzielał się jako dziennikarz muzyczny i krytyk. Napisał m.in. artykuł poświęcony muzyce Sofii Gubajduliny na potrzeby Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Seulu. Po ukończeniu artystycznej szkoły średniej w Incheon podjął studia w Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie Marcela Chyrzyńskiego. Pracował pod okiem znakomitych nauczycieli, w tajniki orkiestracji wprowadził go Wojciech Ziemowit Zych, kontrapunktu i fugi – Michał Gronowicz, a dyrygentury – Tomasz Chmiel. Podczas studiów w Polsce rozwijał umiejętności techniczne i odkrywał swój oryginalny muzyczny świat. Jego styl jest rozpoznawalny; charakteryzuje się poszukiwaniem w muzyce czystej, lirycznej poezji. Cechuje go nieregularność czasu i przestrzeni. Jak sam mówi, jego muzyka nie jest jego częścią, lecz bytem niezależnym, przed którym staje jak równy z równym. W trakcie studiów, jako młody kompozytor, otrzymał stypendium Towarzystwa Wagnerowskiego, dzięki któremu uczestniczył w Festiwalu w Bayreuth. Wkrótce po ukończeniu krakowskiej Akademii Muzycznej skomponował Rituale III per percussioni, clarinetto e arpa, wyznaczając tym samym kierunek, w jakim rozwijać się będzie jego styl muzyczny. W 2018 r. otrzymał III nagrodę w III Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Patri Patriae” za utwór poświęcony pamięci papieża Jana Pawła II. Wyróżnioną kompozycję Rituale II wykonała po raz pierwszy Śląska Orkiestra Kameralna z muzykami Orkiestry Muzyki Nowej pod kierownictwem maestro Massimiliana Caldiego. Zdaniem doświadczonego kompozytora niemieckiego Franza Martina Olbrischa, profesora Hochschule für Musik Dresden, utwór ten „świadczy o wybitnym wyczuciu dźwięku”. Znakomity koreański krytyk muzyczny, Jaesung Park, tak pisze o kompozytorze: „Yun jest twórcą neorenesansowym. Z technik zachodnioeuropejskich przenosi wyrafinowane, wyciszone frazy i wielowymiarowe muzyczne oblicza. Stara się dotrzeć do samej istoty”.