Orkiestra Muzyki Nowej / Dni Pēterisa Vasksa

Sala kameralna
niedziela
16 grudnia 2018 | godz. 18:00
Orkiestra Muzyki Nowej / Dni Pēterisa Vasksa

Program

Pēteris Vasks – Viatore na 11 smyczków solo​

Ēriks Ešenvalds – Fantāzija

Emil Bernard Wojtacki Geständnis. Muzyka operowa 

Karolina Filipska – Upadek Anioła

 

Czas trwania koncertu ok. 65 min.

Łotewski kompozytor Pēteris Vasks (1946) to dziś jeden z najbardziej rozpoznawalnych kompozytorów europejskich. Jego nazwisko wymieniane jest w jednym rzędzie obok Arvo Pärta, Sofii Gubajduliny czy Alfreda Schnittke – twórców pochodzących z krajów tzw. bloku wschodniego, których muzyka kojarzona jest z muzyczną duchowością. Vasks wyrasta z tradycji, której korzenie sięgają minimalizmu w jego szczególnej odsłonie, bowiem ważna jest dla niego nie tyle powtarzalność i redukcja (jak w minimalizmie amerykańskim), co wszystko to, co ta redukcja z sobą pociąga: wolno płynący czas, medytacja, koncentracja na naturze czy inspiracja płynąca z ciszy. Wypracował on własny idiom twórczy, którego rozpoznawalnymi elementami są silna ekspresja, melodyczna subtelność i nawiązania do bogatej tradycji ludowej.

Podobny sposób podejścia do komponowania prezentuje znacznie młodszy łotewski twórca - Ēriks Ešenvalds (1977). W Fantasji (2003) powstałej na zamówienie Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni, źródłem dźwięku prócz tradycyjnie rozumianych instrumentów są różnej wielkości butelki, w które muzycy dmą, niczym w instrumenty dęte. Miękka, delikatna barwa stanowi uzupełnienie zapisanych w partyturze faktur dźwiękowych.

Podczas koncertu będą miały również  miejsce dwa prawykonania w ramach zamówień festiwalu Brand New Music. Geständnis. Muzyka operowa  Emila Wojtackiego, to kompozycja powstała z inspiracji fragmentem Wyznania winy (z Niepewność stanu rzeczy) współczesnego niemieckiego dramaturga i reżysera Philippa Löhle.

Drugi z utworów, Upadek Anioła Karoliny Filipskiej to mini-koncert na 4 zestawy multiperkusyjne, sinfoniettę i taśmę. Inspiracjami do powstania utworu była pewna rzeźba, stojąca we wschodniej części Madrytu oraz fragment Raju utraconego Johna Miltona.