Płyta "Szymanowski, Lutosławski" / recenzje

Zachęcamy do zapoznania się z recenzjami płyty "Szymanowski, Lutosławski" (NOSPR, Alexander Liebreich, Gautier Capuçon).

Przypominamy, że płyta "Szymanowski, Lutosławski" znalazła się wśród zwycięzców International Classical Music Awards (ICMA) 

Najnowsza płyta Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia "LUTOSŁAWSKI/SZYMANOWSKI" wygrała w kategorii Najlepsze Zestawienie! To kategoria obejmująca płyty CD z utworami reprezentującymi różne gatunki (np. koncert i utwór kameralny lub solowy, muzyka symfoniczna i kompozycje chóralne itd.), serie uprzednio wydanych nagrań oferowane w formie wielopłytowych kolekcji oraz płyty z utworami muzycznymi niemieszczącymi się w pozostałych kategoriach.

 

Dorota Szwarcman, POLITYKA

"Niemcy wydają NOSPR"

Trzecia i ostatnia płyta NOSPR pod batutą jej szefa Alexandra Liebreicha z muzyką dwóch wielkich polskich klasyków XX w., nagrana dla niemieckiej firmy Accentus Music.

Ukazywały się co roku, a poprzednie zostały świetnie przyjęte przez prasę niemiecką. Najnowszej również należy się sukces, do którego z pewnością przyczyni się obecność Gautiera Capuçona, jednego z najwybitniejszych wiolonczelistów francuskich młodszego pokolenia. Jego interpretacja Koncertu wiolonczelowego Lutosławskiego jest jedną z najciekawszych na rynku – Capuçon to muzyk ogromnie emocjonalny, co bardzo jest przydatne w tym utworze, będącym niemal teatralną opowieścią o zachowaniu jednostki w społeczeństwie (Lutosławski odżegnywał się od skojarzeń politycznych, te jednak wielu się nasuwały, z pierwszym wykonawcą utworu Mścisławem Rostropowiczem na czele). Koncert znajduje się w centrum płyty; przed nim orkiestra gra Uwerturę op. 12 Szymanowskiego, jedno z wczesnych jego dzieł, z czasów fascynacji twórczością Richarda Straussa, a na zakończenie – IV Symfonię Lutosławskiego, z której niemiecki dyrygent wydobył całą głębię, moc i refleksyjność zarazem.

 

Recenzja Manuela Bruga (die Welt)

"Niemiec jako główny dyrygent Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR), to robi wrażenie. Zwłaszcza, że ten zespół uchodzi za najlepszy w kraju, a poza tym wprowadził się właśnie do wspaniałej nowej sali koncertowej, chwalonej za olśniewającą akustykę. Zaś urzędujący od 2012 r. Alexander Liebreich potwierdza to, przedstawiając obecnie cykl rozłożony na trzy płyty CD z ważnymi utworami Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego. Z jednej strony oryginalny, poszerzający tonalność, poszukujący ekstazy barw późny romantyk, z drugiej chłodny, ale nie zimny modernista. A obaj byli wrażliwymi, świadomymi przeszłości i teraźniejszości kompozytorami, których muzyka jest oczywiście ściśle związana z orkiestrą. Na ostatniej płycie swojej małej polskiej trylogii Liebreich skonfrontował wczesną Uwerturę koncertową op. 12 Szymanowskiego z jej ekstatycznymi orkiestrowymi tutti z ostatnią Symfonią Lutosławskiego, Czwartą z 1994 roku, która w tym zestawieniu sprawia wrażenie dużo bardziej powściągliwej, kontemplacyjnej. Jednak NOSPR błyszczy w jednoczęściowym Dziele delikatną obfitością, wyraźnie określonymi strukturami o subtelnej złożoności i naturalną równowagą poszczególnych grup instrumentów. Trzeci utwór stanowi Koncert na wiolonczelę dedykowany pierwotnie Mścisławowi Rostropowiczowi, pełna charyzmy, gwałtowna interpretacja w wykonaniu dojrzewającego coraz odważniej, elokwentnego Gautiera Capuçona. Pełna energii konfrontacja solisty z orkiestrą przynosi wątki bez mała bojowe, ekscytujące w każdym takcie.

 

Przypominamy także, że płyta "SZYMANOWSKI/LUTOSŁAWSKI" dostępna jest w siedzibie NOSPR w księgarni Bookiestra.

Dystrybutor polski - CMD (Classical Music Distribution)