La Tempesta / Jakub Burzyński

Concert hall
friday
20 October 2017 | time:19:30
La Tempesta / Jakub Burzyński

Programme

Mikołaj Zieleński – Offertoria et Communiones Totius Anni (wybór)

Rosarium Virginis Mariae

Historia Sacra oparta na tajemnicach różańcowych

TAJEMNICE RADOSNE

Preambulum

Zwiastowanie: Ecce Virgo concipiet a 2 (In festo Annuntiationis BMV)

Nawiedzenie: Magnificat anima mea Dominum a 12

Narodzenie: Fantasia a 3 (IV, 28)

Ofiarowanie: Responsum accepit a voce sola (In festo Purificationis BMV)

Znalezienie: Laetentur caeli a 8 (In Prima Missa Nativitatis Domini)

TAJEMNICE BOLESNE

Modlitwa w Ogrójcu: In monte Oliveti a 5 (Motetto)

Biczowanie: Per signum Crucis a 4 (In festo Inventionis Sancatae Crucis)

Cierniem koronowanie: Fantasia a 2 (IV, 23)

Droga krzyżowa: Quotiescumque manducabitis a 4 (In solennitate Corporis Christi)

Ukrzyżowanie: Adoramus te Christe a 4 (Motetto de Sancta Cruce)

TAJEMNICE CHWALEBNE

Zmartwychwstanie: Surrexit Dominus a 5 (Feria secunda Paschae)

Wniebowstąpienie: Psallite Domino a 5 (In die Ascensionis Domini)

Zesłanie Ducha Świętego: Factus est repente a 8 (Communio in festo Pentecostes)

Wniebowzięcie NMP: Fantasia a 3 (IV, 27)

Ukoronowanie NMP: Assumpta est Maria a 8 (In festo Assumptionis BMV)

HYMN

O gloriosa Domina a 5 (Motetto)

Twórca muzykologii polskiej Zdzisław Jachimecki uznał Mikołaja Zieleńskiego za najwybitniejszego kompozytora polskiego przed Chopinem. Tak pochlebną opinię ten mało znany dziś muzyk zawdzięcza niezwykle wysokiemu i prawdziwie europejskiemu kunsztowi kompozytorskiemu.

O jego życiu wiemy niewiele. Nie znamy dat jego urodzin, ani śmierci, wiemy jedynie, że w 1611 roku był mieszczaninem, organistą na służbie prymasa Polski Wojciecha Baranowskiego w Łowiczu. Tylko dzięki hojności mecenasa (niestety niespotykanej w ówczesnej Rzeczpospolitej) utwory Zieleńskiego przetrwały do dnia dzisiejszego. Przez kilka stuleci był on jedynym polskim muzykiem, którego liczne dzieła ukazały się drukiem. Na miejsce monumentalnej i drogiej publikacji kompozytor bardzo ambitnie wybrał stolicę ówczesnego drukarstwa muzycznego – Wenecję, gdzie osobiście podpisał dedykację 1 marca 1611 roku. Rok wcześniej ukazały się tu słynne Nieszpory N.M.P. Claudia Monteverdiego a cztery lata później Symphonie sacrae Giovanniego Gabrielego. Dwutomowy zbiór Zieleńskiego, zatytułowany Offertoria oraz Communiones z zaznaczeniem totius anni (na cały rok liturgiczny), znakomicie wpisuje się w kontekst wczesnobarokowych dzieł religijnych weneckich mistrzów. Razem zawiera 113 wokalno-instrumentalnych utworów utrzymanych zarówno w stylu polifoni renesansowej (stile antico), jak i w nowoczesnym stylu barokowym (stile moderno).

Wszystkie offertoria są utworami dwuchórowymi z wyjątkiem imponującego trzychórowego Magnificat. W licznych muzycznych didaskaliach, na wzór wenecki, kompozytor zachęca do dublowania lub zastępowania głosów wokalnych rozmaitymi instrumentami, co w efekcie daje dzieła o bogatej kolorystyce i wielu wariantach obsadowych. Komunie przeznaczone są na 1-6 głosów i organowe towarzyszenie, również tu kompozytor zostawił kilka wariantów obsadowych. Ponadto, w tomie komunii znalazły się trzy instrumentalne fantazje na dwa i trzy głosy z organami, zachowane jednakże bez najwyższego głosu (wymagana rekonstrukcja). Propozycja, by na jednym koncercie zaprezentować utwory Zieleńskiego według klucza tajemnic różańcowych jest bardzo ciekawa i oryginalna. Muzyka „polskiego Gabrielego” dostarcza współczesnym wykonawcom niezliczonych możliwości interpretacyjnych zarówno jeśli chodzi o obsadę, jak i dobór tekstów. Warta jest ciągłego odkrywania.

Piotr Wilk

 

Conductor

Jakub Burzyński

Performers

La Tempesta
Paweł Wojtasiewicz soprano
Aleksander Kunach tenor
Artur Janda bass-baritone

Ticket prices

15 zł 20 zł 25 zł 35 zł

Subscription