NOSPR / Leonard Slatkin / Martin Helmchen

Concert hall
friday
13 December 2019 | time:19:30
NOSPR / Leonard Slatkin / Martin Helmchen

Programme

Antonín DvořákKoncert fortepianowy g-moll op. 33

Dmitrij Szostakowicz VIII Symfonia c-moll op. 65

Autograf Koncertu g-moll jest gęsto upstrzony poprawkami, skreśleniami i ponownie nadpisanymi fragmentami – prawie wszystkie korekty dotyczą partii fortepianowej. Dvořák sam zdawał sobie sprawę, że nie potrafi skomponować wirtuozowskiego utworu, postanowił więc „skupić się na czymś innym”. Swoje postanowienie zrealizował z nawiązką, pisząc coś w rodzaju koncertu symfonicznego, w którym fortepian odgrywa rolę wiodącego instrumentu w orkiestrze. Stworzył dzieło olśniewającej urody: uwielbiane przez melomanów, doceniane przez muzykologów i znienawidzone przez niektórych pianistów, między innymi Lesliego Howarda, specjalistę od twórczości Liszta, który poskarżył się kiedyś, że nic w dorobku wielkiego Węgra nie przysparza mu takich trudności, jak „niezdarna” partia solowa w Koncercie Dvořáka.

Ósmej Szostakowicza zarzucano z kolei, że nie ma wystarczająco optymistycznej konkluzji i tym samym nie spełnia pożądanej funkcji propagandowej. Istotnie, utwór skomponowany w tonacji c-moll, w twórczości Beethovena, Brahmsa i Mahlera kojarzonej z przejściem od klęski do triumfu, doczekał się z czasem przydomka „Poemat męki”. Bohdan Pociej dostrzegł w Stalingradzkiej apogeum „sugestywnych, wyrazistych i rozległych, tchnących grozą obrazów dramatycznej walki”. Szostakowicz nie potrafił cieszyć się z pyrrusowego zwycięstwa pod Stalingradem i postanowił skupić się na czymś innym – na tragedii ofiar, których liczba po stronie radzieckiej sięgnęła pół miliona.

[Dorota Kozińska]

Conductor

Performers

Martin Helmchen piano

Ticket prices

25 zł 35 zł 50 zł 80 zł

Subscription