Sarah Connolly / Joseph Middleton / Katowice Kultura Natura Festival

Chamber hall
tuesday
14 May 2019 | time:19:30
Sarah Connolly / Joseph Middleton / Katowice Kultura Natura Festival

Programme

Robert SchumannFrauenliebe und -leben, Op. 42 (words by Adelbert von Chamisso)

Hugo Wolf 
‘Auch kleine Dinge können uns entzücken’ (words by Paul Heyse)
‘Gesang Weylas’ (words by Eduard Mörike)
‘Nachtzauber’ (words by Joseph von Eichendorff)
‘Mignon IV: Kennst du das Land’ (words by Johann Wolfgang Goethe)
‘Die Zigeunerin’ (words by Joseph von Eichendorff)

***

Albert Roussel 
‘Le bachelier de Salamanque’, Op. 20 No. 1 (words by René Chalupt)
‘Le jardin mouillé’, Op. 3 No. 3 (words by Henri-François-Joseph de Régnier)
‘Invocation’, Op. 8 No. 2 (words by Henri-François-Joseph de Régnier)
‘Nuit d'automne’, Op. 8 No. 3 (words by Henri-François-Joseph de Régnier)

Claude DebussyChansons de Bilitis (words by Pierre Louÿs)

Alexander von Zemlinsky – Six Songs to words by Maurice Maeterlinck, Op. 13

W cyklach pieśniowych tego recitalu można usłyszeć fantazmatyczny głos kobiety, rozlegający się w wyobraźni mężczyzny: to projekcja ideału żony (Schumann), kochanki (Debussy) i enigmatycznej femme fatale, której tajemnicy nie uda się przeniknąć (Zemlinsky). Coś jednak łączy wszystkie trzy cykle: cień śmierci.

Rok 1840 był dla Schumanna (1810–1856) „rokiem pieśni” (powstało ich wtedy 138) i osobistego szczęścia – po latach starań poślubił Klarę Wieck. To romantyczny paradoks, że skomponowane wówczas cykle pieśni mają wymowę tragiczną. Pieśni cyklu Miłość i życie kobiety do wierszy Adalberta Chamisso przedstawiają etapy miłości: zakochanie, niepewność, oświadczyny, zaręczyny, ślub, ciążę, macierzyństwo, wdowieństwo.

Zbiór Pieśni Bilitis (1894) Pierre’a Louÿsa jest apokryfem, ogłoszonym jako przekład liryki antycznej. Pieśni Bilitis (1897–1898) są wyrazem zmysłowej i pogańskiej natury Debussy’ego (1862–1918). Jednak pastoralne i erotyczne sceny ustępują na końcu pejzażowi zimowemu: świat idylli zostaje odczarowany.

Słuchając Sześciu pieśni op. 13 (1910–1913) Alexandra von Zemlinsky’ego (1871–1942) można mieć wrażenie, że tak pisałby Mahler, gdyby dane mu było żyć dłużej. Atmosfera tego cyklu wiele zawdzięcza magii wierszy Maeterlincka, utrzymanych w konwencji zagadkowej ballady – mowa tu o związku miłości i śmierci, o władaniu przeznaczenia, o głębi tego, co skryte przed ludzkim intelektem. Tę tajemniczą stronę świata, niby na płótnach Gustawa Klimta, reprezentują kobiety.

Program dopełniają pieśni Hugo Wolfa (1860–1903), m.in. arcydzielne Nocne oczarowanie, i Alberta Roussela (1869–1937) z impresjonistycznego okresu jego twórczości.

Marcin Trzęsiok

 

UWAGA! Przy zakupie biletów na 5 koncertów Festiwalu Katowice Kultura Natura obowiązuje 40% zniżki, 4 koncerty - 30% zniżki, 3 koncerty - 20% zniżki (promocja dotyczy biletów normalnych na koncerty: w dniach: 11.05, 12.05, 13.05, 14.05, 15.05, 17.05, 19.05)

 

Performers

Sarah Connolly mezzo-soprano
Joseph Middleton piano

Ticket prices

10 zł 15 zł 25 zł 35 zł