Muzyka w czasach Jane Austen / Karolina Brachman / Alexander Puliaev

Chamber hall
friday
1 February 2019 | time:19:30
Muzyka w czasach Jane Austen / Karolina Brachman / Alexander Puliaev

Programme

George Frederick PintoA shepherd lov’d a nymph so fair                              

Johann Peter Salomon – Why still before these streaming eyes                            

Thomas Linley the ElderThink not my love                                                 

Muzio Clementi – Capriccio B – dur op. 17                                                    

Tomasso Giordani (1738 – 1809) - Caro mio ben                                                                    

George Frederick Pinto – Little warbler, cheerful be                                                           

Ludwig van BeethovenAndante Favori in F, WoO 57                                                       

Joseph Haydn – O tuneful voice, And God said… With verdure clad the fields appear recytatyw i aria z oratorium The Creation

***

George Frederick Haendel (1685 – 1759) - Non lo diro col labro aria z opery “Tolomeo”                                                                   

William Boyce (1711 - 1779) - Tell me lovely shepherd                                                              

Anon.Je croyois ma belle           

Jane Austen’s Music Collection, Book III (ca. 1790 – ca. 1805)                             

John Charles Clifton (1781 – 1841) If music be the food of love, play on

John Field (1782 – 1837) - Nocturne nr 9 Es- dur, nr.2 c - moll, nr 15 C – dur

Johann Peter Salomon – Go lov’ly rose                                                                       

Joseph Haydn – The mermaid’s song

 

Czas trwania koncertu ok. 95 minut.

Obok literatury, muzyka była największą namiętnością brytyjskiej pisarki Jane Austen (1775-1817). Autorka tak poczytnych powieści, jak Rozważna i romantyczna czy Duma i uprzedzenie, zostawiła w swej rodzinnej posiadłości Chawton House w Hampshire pokaźną kolekcję około 600 utworów, które stanowiły repertuar wykonywany w większości przez nią samą. Zgodnie z ówczesnym kanonem wychowania panny ze szlacheckiego rodu kształcone były muzycznie w zakresie gry na fortepianie i śpiewu, by w czasach, gdy nie było jeszcze gramofonu i radia umilać domownikom czas. Dla Austen takie muzykowanie nie było raczej przykrym obowiązkiem, wiadomo, że każdy dzień rozpoczynała przedśniadaniowym koncertem lub ćwiczeniem we własnym pokoju. Ochoczo przepisywała też do swego muzycznego pamiętnika najpopularniejsze utwory, które dostarczali jej przyjaciele.  

Notatnik ten jest dzisiaj skarbnicą wiedzy o repertuarze wykonywanym w domach ziemiańskich epoki przedwiktoriańskiej. W większości zawiera pieśni i utwory fortepianowe kompozytorów angielskich lub w Anglii działających. Za życia Austen fortepian stał się głównym instrumentem muzyki salonowej. Na wyspach brytyjskich tworzyli wówczas tak znakomici pianiści, jak Muzio Clementi, John Field czy George Frederick Pinto. Za sprawą wybitnego skrzypka Johanna Petera Salomona w Londynie przez kilka lat przebywał Joseph Haydn. Pisarka chętnie kopiowała również utwory Mozarta i Beethovena oraz popularnych w jej czasach pieśniarzy i twórców muzyki scenicznej – Thomasa Linleya, Tommasa Giordaniego i Johna Cliftona. Jak widać z jej zbiorów, nawet na angielskiej prowincji żywa była jeszcze pamięć o angielskich kompozytorach późnego baroku – Georgu Friedrichu Händlu i Williamie Boyce. 

Piotr Wilk

Performers

Ticket prices

20 zł