Mistrzowskie koncerty kameralne / Juliette Hurel / Hélène Couvert

Chamber hall
saturday
10 November 2018 | time:19:30
Mistrzowskie koncerty kameralne / Juliette Hurel / Hélène Couvert

Programme

Mel BonisSonata na flet i fortepian

Tōru Takemitsu„Voice” na flet solo

Gabriel Fauré
Sicilienne op. 78 (oprac. na flet i fortepian Henri Busser)
Fantasie op. 79

Lili Boulanger„D’un matin de printemps” na flet i fortepian

Claude Debussy
„La terrasse des audiences du clair de lune” z cyklu „Preludia” (zeszyt II)
„Syrinx” na flet solo
Preludium do „Popołudnia fauna”
(oprac. Gustave Samazeuilh)

Francis PoulencSonata na flet i fortepian

Dźwiękiem fletu porozumiewano się niegdyś z zaświatami i królestwem bogów. Starożytni Egipcjanie słyszeli w nim głos Izydy, bóstwa płodności i opiekunki rodzin. Według mitologii hinduskiej pojawił się na tym świecie tylko dlatego, że nie mógł znieść rozstania z Kryszną i ubłagał Najwyższego, by wziął go ze sobą między ludzi. Przez wieki kojarzony z eterycznym śpiewem aniołów bądź czystym głosem natury, w epoce romantyzmu stał się nośnikiem sentymentalnych uniesień ducha. Kompozytorzy lubili nawiązywać do jego mitycznej przeszłości – Debussy dwukrotnie odniósł się do historii Pana, prześladowcy nimfy Syrinx, zamienionej ostatecznie w trzcinę, z której bożek wystrugał swoją fletnię („Syrinx” na flet solo i Popołudnie fauna). Na dzisiejszym koncercie Juliette Hurel i akompaniującej jej na fortepianie Hélène Couvert – dwóch rówieśnic i koleżanek z paryskiego Konserwatorium – zabrzmią też inne muzyczne dowody, że flet otwiera przed słuchaczem bramy innego świata: począwszy od utworów Faurégo, arcymistrza małych form, przez późnoromantyczną Sonatę Mel Bonis, roziskrzony barwami poemat dźwiękowy Lili Boulanger oraz wirtuozowską Sonatę Poulenca, aż po Voice Takemitsu, perełkę XX-wiecznego teatru instrumentalnego.

Dorota Kozińska

Performers

Juliette Hurel flute
Hélène Couvert piano

Ticket prices

25 zł